Vi jobbar dagligen för att förbättra boendekomforten i våra fastigheter. När vi på Liljebo tog över fastigheterna i slutet på 2023 var fastigheterna misskötta och inte underhållna sedan lång tid tillbaka. En av de vanligaste felanmälningarna var bristande värme och dålig boendekomfort under vintertid. Vi har haft långvariga problem med gamla värmeväxlare och värmepumpar som ger ojämn och bristande effekt under vintertid när belastningen är hög.
Steg för steg har vi genomfört konkreta åtgärder som förbättrat för våra boende. Initialt har vi reparerat och optimerat befintliga system och undercentraler i den utsträckning det går och det har resulterat i färre felanmälningar och bättre upplevelse bland boende under vintertid.
Nu gör vi på Liljebo en rejäl kraftansamling och byter ut samtliga gamla bergvärmepumpar och fjärrvärmeväxlare i beståndet och uppgraderar undercentralerna till senaste standard.
En del av undercentralerna har inte underhållits och uppgraderats på över 40 år och har medfört att fastigheterna bidragit till ett stort negativt klimatavtryck i kombination till stort missnöje bland boendes avseende inomhuskomfort.
Med denna satsning som väntas pågå under sommaren och tidig höst hoppas vi på Liljebo kunna erbjuda en behaglig och bekväm vinter till våra boende. Samtidigt väntas samtliga fastigheter nå energiklass C i enlighet med nybyggnadsreglerna. Vi ser detta som en dubbelvinst med förhoppning om en mer hållbar förvaltning.
Tillsammans för en trivsammare boendemiljö och ljusare framtid i Vårberg!